browar202042Browar Bojanowo. W dniu 15.02.2020r. postanowiliśmy udać się do Browaru Bojanowo. Z Legnicy wyjechaliśmy pociągiem około godz. 7:00 do Wrocławia. Tam przesiadka i przejazd do Bojanowa. Na miejscu byliśmy około godz. 10:00. Był więc czas na zwiedzanie miasteczka. To, co rzuciło nam się od razu w oczy , to czystość i porządek jak na Wielkopolskę przystało.

Przeszliśmy przez rynek i udaliśmy się do kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa. Po zwiedzeniu kościoła, udaliśmy się w kierunku browaru.
Miasto założone zostało w 1638 roku przez protestanckiego szlachcica Stefana Bojanowskiego i zasiedlone przez śląskich protestantów.

Browar Bojanowo jest to zabytkowy kompleks budynków,w skład którego wchodzą m.in. budynek produkcyjny, warzelnia i słodownia. Po browarze oprowadził nas kierownik produkcji.   Zapoznał nas z historią tego miejsca i procesem produkcyjnym. Przed zwiedzaniem mogliśmy już zasmakować różnych rodzajów piwa, produkowanych w tutejszym browarze. Browar Bojanowo został założony 1881 roku przez Heinricha Hecke.

Kompleksowa rozbudowa nastąpiła 1902 r. W latach 1906-1916 browar wyposażono w maszyny parowe. W czasie II wojny światowej zakład produkował piwo na potrzeby niemieckich restauracji i kantyn. W 1948r. zakład został znacjonalizowany. Oprócz piwa produkowano również wody gazowane  i słod. Browar zamknięto w 2006 r. W latach 2012/2013 kompleks został nabyty przez Marka Jakubiaka właściciela przedsiębiorstwa Browary Regionalne Jakubiak.Ze względu na dobry stan obiektu uruchomiono produkcję piwa już w 2013 r. Od marca 2018 r. Browar Bojanowo funkcjonuje jako niezależny browar.Zwiedzanie zaczęliśmy od miejsca znajdującego się w górnej części wieży, do którego dotarliśmy starymi i krętymi schodami. Był to magazyn słodu i pomieszczenie śrutownika. Urządzenie wyglądało na zabytkowe a jednak cały czas działa. Serce browaru to warzelnia, do której udaliśmy się w dalszej części zwiedzania. Składa się ona z trzech miedzianych majestatycznie wyglądających kotłów, w których warzy się piwo. Na uwagę zasługuje również fermentownia, czyli dawne, otwarte kadzie, zaopatrzone w rury do chłodzenia. W czasie naszego zwiedzania fermentowano w nich kilka rodzajówpiwa.Najciekawszym jednak miejscem dla nas była leżakownia.W tym browarze są aż 3 takie leżakownie , w których znajduje się kilkadziesiąt zbiorników. Można tam  skosztować piwo, które jest  na różnym etapie leżakowania. Ogólna pojemność roczna możliwości browaru osiąga 120 tys.hl.W drodze do rozlewni widzieliśmy również starą maszynę filtrująca, która nadal jest w użyciu. Najnowsza część browaru to pomieszczenie, gdzie znajduje się myjnia butelek, rozlewnia, pasteryzatornia i etykieciarnia. Wydajność tej linii to 16 tys. butelek na godzinę. Po zakończeniu zwiedzania, dostaliśmy zaproszenie na degustację piwa. To była najbardziej przyjemna część wycieczki. Mogliśmy spróbować wielu rodzajów piwa produkowanych obecnie w Browarze Bojanowo np.

Bojan Toporek
Bojan Tradycyjne
Bojan Miodowe
Bojan Aipa
Bojan Apa
Bojan Pszeniczne
Bojan Leżak
Bojan Kokosowe
Zwiedzanie browaru było ciekawe i bardzo udane. Poznaliśmy tajniki produkcji piwa, oraz dawne maszyny, które są używane w produkcji do dzisiaj.Z browaru udaliśmy się do restauracji,,Villa Aurora,, , gdzie zjedliśmy  pożywny posiłek i kontynuowaliśmy degustację regionalnego piwa. Droga powrotna to komunikacja zastępcza do Rawicza, stamtąd do Wrocławia i ,,Sprinterem,, do Legnicy. W mprezie uczestniczyły 23 osoby. Taka wycieczka wszystkim przypadła do gustu.