Dobków 10.02.2018 Wycieczka dzisiejsza wpisuje się w cykl wypraw do obiektów o dużym znaczeniu edukacyjnym realizowanych w okresie zimowym stąd też liczne uczestnictwo dzieci i młodzieży. Uczestnicy stawili się w komplecie na parkingu przy markecie Lidl skąd wyruszyliśmy w kierunku miejscowości Dobków która była pierwszym celem wyjazdu. Pomimo kontroli Inspekcji Transportu Drogowego udało się nam dojechać na czas i punktualnie o godz. 10.00 rozpoczęliśmy zwiedzanie Sudeckiej Zagrody Edukacyjnej w Dobkowie.

Obiekt można zwiedzać samodzielnie, my jednak wybraliśmy zwiedzanie z przewodnikiem którym był pan Marcin – geolog który oprowadzał nas po obiekcie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia trójwymiarowego filmu który opowiadał  o powstawaniu Sudetów. Następnie przyszła pora na przetestowanie największego w Polsce symulatora trzęsienia ziemi.  Wszyscy uczestnicy byli poddawani drganiom w pozycji stojącej, a dodatkowo dzieci podczas chodzenia i leżenia. Pozytywnie naładowani energią ruszyliśmy na podbój pozostałych atrakcji obiektu. Najlepsze jest to że z prawie wszystkimi instalacjami i obiektami można wchodzić w interakcje, dotknąć, rozsunąć, wcisnąć, przestawić co daje duże walory edukacyjne. Następna była sala poświęcona wulkanizmowi w której można bawiliśmy się rozsuwanymi makietami wulkanów, przeprowadzaliśmy na panelu dotykowym różne typy wybuchów wulkanów oraz oglądaliśmy w działaniu symulator gejzeru. W następnej Sali była plastyczna interaktywna mapa okolicy z charakterystycznymi obiektami podświetlonymi różnokolorowymi diodami świecącymi. Kolejna Sala związana była z minerałami i skałami. W pomieszczeniu tym znajduje się także makieta rzeki na której można wywołać powódź ora gra w płukanie złota. Tych pomieszczeń było jeszcze parę m in. Stara Kuchnia z działającym piecem chlebowym. Po zwiedzaniu które trwało 1,5 godz. niektórzy z nas sprawdzili swoje wiadomości na panelu dotykowym przy wyjściu. Po wyjściu podzieliliśmy się na dwie grupy. Pierwsza z nich wyruszyła na dalsze zwiedzanie Dobkowa, który jest tzw. wsią żywą to znaczy że prawie wszędzie można sobie wejść, pooglądać, zakupić towary lokalnych artystów i rzemieślników. Są tam między innymi galerie, pasieki, warsztaty ceramiczne oraz gospodarstwo Agroturystyczne Villa Greta w którym można coś przekąsić i napić się dobrego piwa.

Druga grupa wybrała się pieszo na 8 kilometrową trasę do Wojcieszowa. Po drodze zahaczyliśmy o punkt widokowy na Dłużku z którego w ładną pogodę rozciąga się ładna panorama na Góry i Pogórze Kaczawskie (niestety pogoda nie dopisała i widoków nie było). Następnym celem była ładnie zachowana  szubienica miejska Wojcieszowa.  Po krótkim przystanku zeszliśmy do miasta gdzie czekał już autokar z resztą uczestników który zabrał nas do Restauracji „Izba Rybacka” w Podgórkach gdzie integrowaliśmy się przy daniach rybnych i nie tyko oraz piwku.

Najedzeni i trochę smutni, że to już koniec wycieczki udaliśmy się autokarem z powrotem do Legnicy. W imprezie udział wzięło 45 osób w tym 8 dzieci.

Do zobaczenia na następnej wycieczce.